tisdag 9 augusti 2011

Ni ser

Byxorna
jag har på mig i bilden där uppe, de sydde jag i Februari med tanken att det skulle bli en kostym en dag. Den dagen har kommit. Nu i söndags sydde jag färdigt de sista stygnen på kavajen. Och det blev även en ny fluga samma dag.


Fotad utanför jobbet

Närbild på den breda gulvita sidenflugan

Och nu en bildserie från tillverkningen av kavajen.

Nackpartiet och dess inälvor

mer inälvor

Byxorna hade ju foder och fickpåsar i orange, så kavajen måste ju också få det då

Ut och in utan foder

Knapphålsförstärkningar

Rättvänd utan ärmar och foder
Kavajen är halvfodrad och med dessa specialfickor på höger sida.
Bröstfickan kommer man åt från sidan där ni ser att min tumme sticker in, sen är det två små separata fickor utanpå för kam och klädborste

Och i nacken sitter mitt nya märke

Och så en bildserie från flugan


Jag inleder sömmen i ett av hörnen och trär en svart tråd runt nålen.
Tråden drar jag sedan in mellan rätsidorna så de hamnar inuti flugan.
Trådarna från två hörn löper inuti

Sen syr jag ihop allt
Men lämnar ett litet hål i ena långsidan

Trimmar ned sömsmånen i hörnen
Klipper ned sömsmånen på inlagan runt om så det inte blir så bulkigt
Fiskar tag i trådarna genom det lilla hålet och vränger flugan ut och in.

Trådarna gör så att man får ut hörnen smärtfritt.

 Sen klipper man bara bort de svarta trådarna. Pressar flugan och syr sen ihop hålet för hand med en smygsöm.


Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar