onsdag 15 december 2010

Bonjour!


Nej, jag hälsar inte, det är plagget jag menar. En Bonjour är en långkavaj, kallad Frock coat eller Prince Albert coat på engelska. Det är mitt absoluta favoritplagg och jag har ett par att välja mellan och jag hoppas på fler.

Bonjouren är ett plagg som användes under hela den Viktorianska eran och kom att falla ur modet som ett alltmer ålderdomligt plagg under den Edwardianska tiden då Jaquetten och den växande slapptrenden med kostym växte. Jag läste nånstans att Bonjouren slutade vara ett festplagg 1937. Då var det helt ute att bära sånt trams tyckte man.
Men i början var bonjouren ett vardagsplagg som gick bra att bära hela dagen om man inte skulle på någon märkvärdig middag eller så.


Min första Bonjour köpte jag liksom alla andra jag äger på Old Touch på Upplandsgatan 43. Det var för ca fem år sedan.
Det var svårt att ta mod till sig att bära den då, och den bars inte upp så bra av de taffliga skjortor jag ägde då.
Denna jacka har något korta ärmar och behöver ett par bra skjortmanschetter för att ge en god balans.

Den är sydd i Alvik och är väl från åren omkring sekelskiftet. Den har en ganska fin klockad figur som ger den en ålderdomlig look.
Knapparna är nu enkla i metall (de var klädda förr men slitna så jag klädde av dem för att få ett mer vardagligt uttryck). Sidenslagen har jag gjort nya då de förra var i risigt skick.

Ganska fin passform över rygg

Klockar ut fint

Nya sidenslag, tjockt gammalt kvalitetssiden

Metallknappar




Den andra jag köpte är nog den mest eleganta jag har. Den har jag kostat på med ett helt nytt foder.
Den är svårdaterad tycker jag (hjälp någon?) men väldigt fint arbetad och kostade säkert mycket.




Bra passform över ryggen

Sidenslag

Fruktansvärt vacker bröstficka i silkesbrodyr.


Vackra knappar


Tråkig ryggbild. Ocharmigt med galge.




Den tredje är väl den jag använder mest. Den är väldigt skön då den har lite mer ärmvidd och är sparsam på krusiduller, en väldigt elegant men vardaglig jacka.

Lite tråkigt slapp över ryggen på denna bild, den kan definitivt bättre.


Enkla slag med snygga fuskknapphål

Utfyllnadsbild, utan denna bild ser inlägget inte alls lika matigt ut.

Den fjärde och sista Bonjour-jackan har jag bara burit ett fåtal gånger. Den är för trång i armhålorna så det skaver och svettar upp en del, inte så mysigt. Men det är nog den äldsta jag har och den är brutalt vacker.
Högt skuren med många vackra knappar och perfekta knapphålssömmar.



Snyggt över ryggen

Här kan man se att det drar konstigt från axeln där det sitter för trångt.

Blixten tog fram ett par fläckar jag aldrig sett. Spännande.

Helt vansinnigt!


Och hårstrån ska ju synas så tydligt på bild *suck*

 Antagligen 1880-1890?


Säg gärna vilken ni tycker är snyggast.


Mikael

2 kommentarer:

  1. Alla är otroligt fina, men nr två och nummer tre är nog mina favoriter av bilderna att döma. Helt fantastiska! Förstår att du använder den sistnämnda ofta... /Maria

    SvaraRadera
  2. Alla ser otroligt stiliga och välarbetade ut. Måste säga att nummer 2 slår högst! Visst är det intressant hur "tråkigt" ett plagg kan se ut när det hänger på en galge och vips bli fulländat när någon klär på sig det.

    SvaraRadera