måndag 20 december 2010

Skjortor

Jag stod och strök min skjorta för morgondagen och tänkte att jag borde skriva lite om den, för det är inte en skjorta jag har varje dag. Imorgon ska jag skriva hyreskontrakt på en lägenhet och då måste man ju vara extra piffig.

Jag handlar numer främst mina skjortor från Darcy clothing som förut hette Vintage Shirt Company. De har en fin kollektion skjortor som är historiska kopior från 1700-tal till nutid.
Främst använder jag deras Collarless- white poplin tunic shirt som är väldigt billig och enkel att ta hand om. Det är egentligen något av en bastardskjorta. Skulle jag vara helt korrekt skulle jag inte ha skjortor med knappslå som löper hela vägen genom framstycket.

Jag har även fyra stycken exemplar av deras maskintvättbara kragar som är ganska dyra. Men de är väldigt trevliga att ha att göra med, tvätta 40 grader sen stryk. Ingen stärkelse krävs och de håller formen och är bekvämt halvstyva. Väldigt bra till vardags med andra ord.
Annars har jag över ett dussin antika stärkkragar jag använder frekvent.

En av fyra stärkelsefria kragar.





En annan skjorta som är värd uppmärksamhet är detta second hand fynd som jag modifierat en smula. Det är en kraglös skjorta från vad jag gissar är 1970-tal. En härlig arbetarskjorta som blir läcker med vit krage och vita lösmanschetter.


Vävt randigt mönster.





Så till huvudobjektet för ikväll, morgondagens skjorta.


Det är en nyproducerad skjorta från Darcy/Vintage Shirt av 1840-1870-talsmodell.
Ibland är det väldigt mysigt med en mjuk hög krage och en tight knuten kravat, den har sin egna passform också som skiljer sig från moderna skjortors. Det som är lite tråkigt är de mjuka manschetterna, men det får man leva med om man väljer ett så gammalt snitt. Därför gillar jag generellt sekelskiftet bättre för all den goda stärkelsen som användes.

Vintage Shirts egna märke

Avslappnat


Darcy Clothing säljer även slipsar, flugor, knappar, strumpor och byxor mm.

Jag har köpt flera par hängslen och denna viktorianska fluga därifrån. Hängslena på bilderna kommer givetvis också därifrån.
Viktoriansk kravat från samma företag


Jag har en otroligt vacker men skör dubbelknäppt väst som går bra ihop med den här skjortan. Jag använde den en del förr, men tyget är ganska ömtåligt numer så jag vågar inte ha den ute för mycket.



En dröm jag har är en egen skjort och blusbutik. Att bland annat få vara återförsäljare åt Darcy Clothing och sälja ett stort utbud historiska damblusar och tillbehör.

Mitt mål är att göra den kraglösa skjortan trendig igen. Och varför skulle det inte gå? Det är ju fruktansvärt praktiskt att kunna tvätta kragarna separat och ge en och samma skjorta olika utseende var dag. Och hur många herrar i Sverige tycker inte att det är så jobbigt med skjortkragar som går upp över halsen och ger strypningskänslor. Använd kraglöst!

Har du pengar till övers och gillar min idé? Ge mig dina pengar så gör jag verklighet av det!


Mikael

1 kommentar:

  1. Jeg er virkelig glad for, at jeg er faldet over din blog - der er ikke så mange herrer, som blogger, og gør det så godt som du. Din ide med en skjortebutik er helt klart spændende...men jeg er desværre en fattig studerende, der fattes penge ;)

    SvaraRadera