tisdag 21 december 2010




Nu är det kallt!


Bäst att man pälsar på sig då.

När man ser mig på stan dessa kalla dagar så ser jag ut ungefär såhär.





Helt autentiskt, hade precis kommit innanför kylan innan denna bild.


Fötterna är en annan sak. Jag har inga dedikerade vinterskor utan bär samma 7 par skor året om mer eller mindre. Istället tillämpar jag galosher och herrbottiner vid blöt väglag.
Jag har även ett par arbetarkängor från 30-talet som funkar väldigt bra vintertid.

 

Galosch

Herrbottin med dragkedja.

30-talskängor







Och under rocken döljer sig 1914.


 Denna dräkt har förekommit i ett tidigare inlägg när min kamera var ny. Men då var det ytterrock och halsduk över så den fick inte så mycket plats i bild.

Det är en citydress från 1914 som tillhört Löjtnant G Hernlund.
En citydress är en mindre formell variant av Jaquette som i många fall var helsvart som denna.





 


 Och detaljerna under.



Skjortan som jag lade upp bild på i söndags, här med vita manschetter och vit krage.



Tjusiga hängslen
 


En fin gammal fuskfluga
  


Perfekt för ståkragar då den har denna fiffiga låsning som omsluter kragknappen och håller flugan på plats.



Vackert fodrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar