söndag 21 november 2010

Fortsatt pyssel

Ja pyssellördagen fortsatte denna söndag. Jag påbörjade två nya västar baserade på en antik väst jag har.

Första urklippet


med insömnad
Jag klippte ut frontstycken ur två olika ylletyger. Jag har även förlängt västen något då originalet sitter väldigt högt upp.
fickor med kanvas
På VintageSewing hittar man fina illustrationer.


Fickor med kanvas, en även med friselin
Fodrade fickdelar och förstärkning bakom där fickorna ska placeras.
Hur man fodrar en fickdel

Allt ska tråcklas hit och dit enligt den här gamla skolan, tidsödande, men väldigt bra
 Det blev mycket handarbete idag med dessa fickor som tog väldigt många timmar.  Jag följde instruktioner på hur man gör en lätt överarbetad ficka på http://vintagesewing.info. Det finns mycket matnyttigt där på hur man gör saker riktigt ordentligt, till exempel knapphål.


Jag prioriterade den gröna västen och hann börja med slagen till den under kvällen. Fortsättning på detta projekt följer väl nästa helg, men innan dess måste jag städa här för det ser inte fint ut...
   
Fickorna klara

Insidan av de färdiga fickorna
Delar till slagen





Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar