torsdag 25 november 2010

Löningsdag = tripp till Old Touch



Ja
efter lön varje månad åker jag nästan alltid till Old Touch för att låta pengarna rulla lite.
Idag gjorde jag några heta fynd.




Bland annat denna väska som jag lade undan vid mitt senaste besök. ca 1910-20 i väldigt bra skick. Otroligt fin insida. Har tillhört en Friherrinna i Skövde, den matchar en större resväska som jag köpt i London.

 















 Vidare blev det lite påfyllning av kragar, mer om dem längre ned. Men en fin undertröja och ett par läckra Knickers från 30-talet, kanske 40.


Kragar

Undertröja










Ursäkta ljuset, var tvungen att använda blixten.















 Jag hittade en sk "wrap around"-krage som är ganska sällsynt, det fanns bara en i min storlek samt några mindre. Sen blev det två rundade kragar och en av den längst ned som jag redan hade ett exemplar av.
Dessa kragar kommer från en butik som startades av en man född 1887, Old Touch har köpt det gamla överblivna lagret som bara legat sen han dog på 60-talet. Många fina kragar, flugor, slipsar, scarfs mm. Mycket från 20-talet.




Sällsynt variant

Vardagligt

Hög och redig
 Sen hittade jag även en frackjacka från november 1926 som satt så otroligt bra, tyvärr fick jag inte till några bra detaljbilder här hemma i mörka lägenheten.
Till den hittade jag ett par frackbyxor av samma ålder eller äldre, de saknar de vecken man brukar sy in där pressvecken går upp i linningen, därav sitter de tightare.
Tyvärr har byxorna och jackan inte riktigt samma nyans då byxorna är grönsvarta och jackan korpsvart.
Men det får nog gå ändå, då ser man bara lite fattigare ut och det gör inget!

Kunde heller inte låta bli att iscensätta den amerikanska bastardismen som jag skrev om tidigare, jämför bilderna!
Vem är detta likt?


Mikael

2 kommentarer: