lördag 13 november 2010

Frackskick



Dessa två killar gjorde mig fundersam för några månader sen. Jag lärde mig för ganska länge sen att till frack har man vanligtvis vit fluga och vit väst såvida man inte ska på begravning eller enbart vara i herrsällskap. Men dessa två har svart väst till vit fluga, "varför!?" undrade jag. Svart väst är ju så förbannat mycket snyggare än vit, och att ha det med vit fluga, var det någon accepterad variant?

 
Förra veckan hittade jag då en sida som tog upp detta och hade en av de här bilderna.
http://www.blacktieguide.com
Svaret på gåtan var att de var amerikanare, såklart! Haha, dessa amerikanare har alltid haft lustiga saker för sig. Så om jag nu apar efter detta när jag vill bära frack på ett lite mer informellt sätt kan jag alltid hävda att jag kör lite amerikanskt 1890.



Mikael

3 kommentarer:

  1. Interestingly, now that I am working on the Scorsese film (my bit is set in 1890), the head of wardrobe was most annoyed that he had to send me out in white tie and a black embroidered waistcoat and not a white or off-white waistcoat....

    SvaraRadera
  2. Ha!
    I have also a picture of black waistcoat with white tie from an American fashion plate dating fall-winter 1890.

    SvaraRadera
  3. Så som jag kommit i kontakt med västkutymen här vid Uppsala universitet är att svart väst kan liknas vid "arbetsklädsel" och bärs vid t.ex disputationer eller när man officierar vid tillfällen som kräva frack. Vit väst å andra sidan är "fritids"-alternativet och bärs vid middagar osv.

    SvaraRadera