lördag 13 november 2010

Sula Skor

När jag nu sitter och redigerar mina bilder så inser jag vilken kass kamera jag har. Måste verkligen göra något åt det bekymret.

Jag har ett par riktigt gamla skor som jag köpt på Old Touch. Dessvärre har jag använt dem lite för friskt utan att sätta slitsula på dem så det gick hål på lädersulorna till slut. Men, jag är en smula händig och bestämde mig för att sula om dem själv, annars blir det ju en nota på tusenlappar.

 Såhär såg en av patienterna ut innan operation.

 Sprätta och slita isär klacken, kika lite på den söndersmulade korken under, ojoj, måste byta den med...



 Sulan är inte fastsydd bak i hälen utan är pliggad med trästift. Klacken spikas fast i sulan.

 
 Den söndersmulade korken pillas bort. Skomakare använder smulad kork blandat med lim när de korkar skor har jag för mig. Jag fuskar och använder korkmatta som skärs till form.

 Korken limmas på plats

 Sulläder, tjockt som ... något tjockt!
Blaska på ett tunt och jämnt lager kontaktlim på lädret och under hela skon, vänta tills det inte klibbar, sen är det bara att smacka ihop.
 När man sedan skurit rent runt skon och gjort en liten försänkning för sömmen så ser det ut såhär.

 Handsy fast sulan i besen.

Pligga hälen

 Klackbitar

 Limma fast en klackbit, sen en specialskuren remsa runt det som limmas och pliggas med metallpligg.

 Limma och spika fast den sista biten, både från insidan och utsidan.


 Sen skär man rent runt sula och klack en sista gång och putsar en fin form. Sen färgar man tvärsnittet och putsar skorna. Nu ska jag ta med dem till skomakaren och låta honom limma på slitsula och slitklack så jag slipper göra om detta nästa höst.

Mikael

2 kommentarer: