lördag 15 januari 2011

Då mår man i alla fall liiiite bättre

Idag sålde jag min säng och tog mig faktiskt ork att åka in till stan för att leta skor. Vilket inte gick så jättebra. Jag hittade visserligen ett par lackskor på Old Touch, men jag ville ju ha ett par Crockett & Jones! Hade spanat in ett par prisvärda bättre begagnade på Brandstationen, men de var en eller en halv storlek för små (bitter).

Hursom! jag har iaf lyckats vara lite kreativ de här dagarna och faktiskt sytt en krage. Jag mallade av en befintlig ovanlig antik krage som är i stl 39 och gjorde en likadan fast i stl 42.



Utskurna delar

Jag improviserade lite med material och tog det jag hade. Det var faktiskt tyget som först sade åt mig att göra en krage av det, så det var därför jag fick idén. Det var iaf ett snyggt tyg som jag använt som strykbrädesunderlägg för vittvätt med ett litet fint fiskbensmönster.
Som inlaga tog jag ett stadigt naturvitt tyg som jag köpt för att ha i byxlinningar.
Det hela blev väldigt bra och kragen håller formen ganska fint även utan stärkelse, men jag stärkte den ändå för det är faktiskt så det ska vara!


Färdig krage runt hals med tillbehör

Här har jag på mig en kravatt jag sydde förra veckan som är en prototyp för en variant jag ska göra en liten serieproduktion av till Old Touch, så det kommer finnas sådana att inhandla där framöver tillsammans med scarfs och näsdukar i samma tyg. (syntet!)


Sen har jag köpt lite festliga strumpor på NK och ett par vårhandskar på Brandstationen.


Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar