söndag 2 januari 2011

 Modifiera en skjorta.


Min vän Arvid var på jakt efter skjorta och löskragar i veckan och jag ställde naturligtvis 
upp på att hjälpa till.

Vi gick till Old Touch och hittade två kragar som passade i smaken men ingen skjorta i rätt storlek. 
Då får man ta till drastiska metoder när man vill ha en fin skjorta till dagen därpå (nyår). Vi gick till Dressman och köpte en skjorta för 199:- Den följde med mig hem.


Dressmanskjorta

 

Sprätta bort kragen




Klipp till, vik in och nåla




Sy




Gör en liten flärp med ett knapphål i mitten.
Om man gör skjortan till sig själv kan man göra den av den bortsprättade kragen men eftersom Arvid har stl 43 så kan man göra en tvättbar ståkrage i stl 39-41 nånting, vilket jag tänkte. Så det blev en bit mangellinne.

 

Sy fast flärpen i nacken och byt ut knappen i fram till ett knapphål




Vips så kan man bära löskragar


 Jag behövde själv en ny väst till nyår eftersom jag inte har någon bra vit frackväst. Så då tog jag detta guldbrokadtyg som jag köpte på Epok i veckan (ska göra ett inlägg om månadens stora kontosanering senare).
Jag gjorde mönstret i torsdags efter att jag varit inne och brunchat med en väninna samt varit på SidenCarlson och hittat det perfekta fodret för att göra västen mer djärv.

Detta är kl 22.50 dagen före nyårsafton.


Sedan blev det nyårsfest i ny väst!
Jag och min danslärare Leili



Killar i Frack. Jag och Johannes


Mikael

1 kommentar: